XLI számú 65 tonnás gőzdaru

Magyar Waggon- és Gépgyár, Győr, 1942

A járműves vasúti gőzdaruk nehéz emelési feladatok ellátására alkalmas különleges vasúti járművek, amelyek rendeltetése közreműködés az üzemi balesetek mentési és helyreállítási munkákban, pályaépítésénél nagyobb tömegű darabok, például hídelemek, kitérők, keresztezések be és kiemelése. A gőzdaruknál a különféle mozgások, mint a teher, vagy a gém emelése, süllyesztése, a daru forgatása, kis sebességű mozgatása a pályán, a kazánban fejlesztett gőz segítségével történnek.

A MÁV LXI számú nyolctengelyes gőzdarut a győri Magyar Waggon-é és Gépgyár építette 1942-ben. 1949-ben került a MÁV-hoz. Pályaszáma a 65t teherbíró képességére utal. Kezdetben a vontatási szakszolgálat segélyszerelvénye volt a budapesti Hámán Kató fűtőházban (a mai Vasúti Emlékpark), majd a hídépítő szakszolgálatnál teljesített szolgálatot. A vontatási segélyszerelvény a daruval együtt 8 kocsi egységből állt. Felújította a MÁV Hídépítő Kft.






Galéria