MÁV 12 különleges gépkocsiszállító kocsi

Magyar Waggon- és Gépgyár Rt., Győr, 1916

Horthy Miklós kormányzó vasúti utazásai céljára a két világháború közötti időszakban a Turán elnevezésű kormányzati vonat állt rendelkezésre. A részben átalakított, részben új kocsikból álló, rendszeresen változó összetételű szerelvényt az 1930-as évek közepén egy különleges gépkocsi szállító kocsival egészítették ki, hogy a vonaton utazó államfő a célállomáson saját gépkocsijára szállhasson át. A Turán vonat a háború végén Csehszlovák területen tartózkodott, ahol a hatóságok lefoglalták és CSD tulajdonba vették.

A 12 pályaszámú különleges gépkocsi szállító kocsi 1916-ban épült a győri Magyar Waggon és Gépgyárban 22309 gyári számmal, mint Bak 202471 pályaszámú személykocsi (a nosztalgia kocsipark Abak 201089 kocsijának testvére). 1925 után pályaszáma Bar 3954 lett. 1936-ban különleges autószállító kocsivá építették át, amikor a kocsivégeken szárnyas rakodóajtókat, rámpát és csörlőt helyeztek el. A kocsi közepén 5,2 m átmérőjű forgóhidat építettek be, amely lehetővé tette az oldalrakodást. A háborút követően a kocsi CSD Da 6-5051, később Da 7025 számmal üzemelt. 1955-ban járműcsere keretében került vissza Magyarországra. Felújította a MÁV Szolnoki Járműjavító Kft. 2002-ben.






Galéria