MÁV 603 számú hóhányógép

Henschel & Sohn, Kassel, 1929

Nagy magasságú hóakadályok leküzdésére fejlesztették ki az elmúlt évszázad végén Észak-Amerikában a Leslie rendszerű gőzmeghajtású forgólapátos hómarógépeket. Európában először a Görlitzi Vagongyár készített ilyen rendszerű hó eltakarító gépeket, később a kasseli Henschel mozdonygyár gyártotta nagyobb darabszámban. A MÁV 1942-ben két ilyen gépet szerzett be a Henschel gyártól, amelyeket Hóhányógép 601-602 pályaszámokkal helyeztek üzembe. A MÁV 603 számú hattengelyes hómarógép 1929-ben készült a kasseli Henschel gyárban az Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB) részére 21647 gyári számmal, Schneeschleuder 3 pályaszámmal, egy selejtezett osztrák gőzmozdony kazánjának felhasználásával. A 2. világháború után került Magyarországra, ahol a Hóhányógép 603 pályaszámot kapta. Utolsó állomáshelye az 1980-as évek végén a MÁV dombóvári Vontatási Főnökség volt.

Leslie rendszerű, gőzmeghajtású forgólapátos hómarógép, korabeli nevén hóhányógép, mely Amerikában lett kifejlesztve nagy magasságú, akár 4 méteres hóakadályok leküzdésére. Európában először a Görlitzi Vagongyár készített ilyen rendszerű hó eltakarító gépeket, később a kasseli Henschel mozdonygyár gyártotta nagyobb darabszámban. A MÁV 1942-ben két ilyen gépet szerzett be a Henschel gyártól, amelyeket Hóhányógép 601-602 pályaszámokkal helyeztek üzembe.

A MÁV 603-as számú hattengelyes hómarógép 1929-ben készült Kasselban, az Osztrák Szövetségi Vasutak (BBÖ)részére, csak a második világháború után került Magyarországra a már meglévő két hasonló gép mellé. A MÁV-nál a Hóhányógép 603 pályaszámot kapta, utolsó állomáshelye az 1980-as évek végén a MÁV dombóvári Vontatási Főnökség volt. Felújította a MÁV dombóvári Baross Gábor Gépészeti Főnökség Dunaújváros külső szolgálati hely.






Galéria